Фотоісторії

«Моя фотографія не може бути не про війну». Нова учасниця УАПФ Дар’я Свертілова про свої проєкти, рефлексії та фото мрії

29.7.2024
2
хвилини читання

Про проєкт «Тимчасовий дім» (або «Гуртожиток»), реактивну фотографію під час війни, фотоосвіту у Франції, світлину мрії — про це та інше говоримо з новою учасницею Української асоціації професійних фотографів, одеситкою Дар’єю Свертіловою.

  • Дар’є, хто ви? Ким ви самі себе позиціонуєте?

Я себе позиціоную як фотограф, що працює на межі документальної та художньої фотографії.

  • З чого почалась ваша любов до фотографії?

Це довга історія. Я насправді цікавилась фотографією ще коли була підлітком. Я навчалася в середній школі, мені було 13 років. Тоді стали популярними дзеркальні камери. Хтось із моїх однокласників почав знімати, я подумала, що мені це теж цікаво. Я пішла у фотогурток в Одесі і почала робити портрети своїм однокласникам. Їм це теж подобалось і вони мене заохочували продовжувати далі, кажучи, що в мене добре виходить. І почалося все з цього. Потім у мене сформувалось таке невеличке ком'юніті в Одесі з двох подруг. Ми збиралися разом та говорили про проєкти, дивилися на роботи зарубіжних фотографів. Так тривало протягом навчання в старшій школі та під час студентства. Навчаючись на філології я усвідомила, що хочу надалі сконцентрувати свою увагу на фотографії й тому після навчання в Одесі вступила до Школи декоративних мистецтв у Парижі. Там я навчалася на факультеті «Фото та відео».

  • Тобто ми можемо сказати, що ви у переліку тих рідкісних українських фотографів, які мають профільну освіту?

Можна і так сказати (сміється).

  • Розкажіть про проєкт «Тимчасовий дім»? Коли ви його реалізовували і що хотіли цим сказати?

Я почала знімати серію «Тимчасовий дім» у 2019 році. На той момент я вже два роки навчалась у Франції. Все почалося зі спонтанної ідеї і експерименту. Я не знала, що ця ідея сформується у довготривалу фотосерію.

Перебування за кордоном дало мені розуміння, що може бути й інша фотографія. Тобто, коли я була в Одесі, я не мала такого доступу до певних виставок та книжок. У нас все одно трохи інший контекст. І мені здається, що перебування там дало і дистанцію, і розуміння, що ця тема може бути цікава не тільки мені. Коли я навчалася в Одесі, я не жила в гуртожитку і ніхто з моїх університетських друзів теж там не жив. Мені завжди хотілося туди потрапити, проте не було нагоди. Потім я повернулася з Франції на літні канікули в Одесу і в мене з'явилася така ідея. Я почала шукати когось, хто живе в гуртожитку. На той час я теж навчалася далеко від дому і вперше проживала досвід самостійного життя.

__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
Фотографії з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

Мені було цікаво, як цей етап дорослішання проживають студенти в Україні. Крім того, мені здається, що цей проєкт частково був рефлексією після подій на Майдані. Я навчалася на першому курсі, коли почалась Революція Гідності, і якраз студенти стали рушійною силою на Майдані. Мене це сильно вразило — як саме молодь відреагувала на те, що відбувалося в країні. І мені дуже хотілося показати молодих українців та українок: які вони різні і як вони живуть.

__wf_reserved_inherit
Фотографія з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

  • Як сприйняла ваш проєкт закордонна аудиторія?

Насправді гуртожитки є всюди. В Європі вони виглядають однотипно, здебільшого дуже охайні та мінімалістичні. Мені здається, що в українських гуртожитках більше еклектичності і якихось неочікуваних деталей. Ти ніколи не знаєш, на що ти натрапиш, в кімнатах або самих будівлях. І дійсно, що наші гуртожитки — це пережиток радянських часів. Тобто вони не особливо змінилися з тих пір, як їх будували. Зараз деякі гуртожитки оновлюють за європейським зразком, але більшість залишаються такими як були. Дуже помітно, що у студентів багато референсів американської чи європейської культури: музика, постери, написи англійською мовою і т.д. Тобто Радянський Союз вже в минулому, але десь на бекграунді він все одно присутній. Хочемо ми цього чи ні, це все одно частина нашої спадщини.

__wf_reserved_inherit
Фотографія з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

Для мене проєкт «Гуртожиток» найперше про людей. Він про студентів, про те, як вони обживають ці місця, облаштовують свої кімнати. І відгуки чула різні. Переважно позитивні. Але я спокійно ставлюся до того, що роботи не можуть подобатися всім. Одного разу — це було ще до російського повномасштабного вторгнення — один новинний угорський сайт запостив мою серію робіт. І там хтось написав коментар: «Ну це дуже романтизована картинка. Не вистачає там вбитих туалетів і тарганів». Це говорить про те, що саме таким звикли бачити наш східноєвропейський пострадянський простір. У мене не було мети естетизувати, але не було і бажання спекулювати на тому, як люди з закордону хотіли б бачити ці місця. Для мене гуртожитки про молодість, надії, мрії, романтику, дружбу, емансипацію, пошук себе. Все це важливіше за вбиті туалети.

__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
Фотографія з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

  • Розкажіть більше про вашу профільну освіту у Парижі? Чи не шкодуєте ви про цей досвід? Все-таки це навчання іноземною мовою, це великі зусилля, це сесії.

Місце, де я навчалась, має статус вищої школи, це школа мистецтв (державний заклад). Це не університет у класичному розумінні. Тобто для того, щоб вступити, я проходила конкурс. Вступ до цієї школи став подією, яка дійсно змінила моє життя, мені тоді був 21 рік.

Школа дала багато чого і негативного, і позитивного. Позитивне те, що я навчилася відстоювати свою точку зору. На початку навчання було багато випробувань, наприклад, коли викладач каже тобі, що ідея не працює, все неправильно, а як правильно, він не каже, бо, за його словами, я мала прийти до цього розуміння сама. Звичайно, серед труднощів і різниця у менталітеті. Проте цей складний досвід і багато випробувань там мене сформували. З позитивного: школа дала ком'юніті. Завдяки друзям-французам мені вдалося й інтегруватися, і водночас краще пізнати взагалі культурний контекст і зрозуміти, як влаштоване мистецтво фотографії у Франції.

__wf_reserved_inherit
Фото Дар’ї Свертілової

Так, це дуже класний досвід. Я не шкодую абсолютно. Взагалі навіть про першу освіту в Одесі теж не шкодую, тому що будь-яка освіта щось дає. Перша освіта в мене романо-германська філологія, я мала б бути викладачем або вчителькою англійської мови.

  • Як змінилась ваша фотографія під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну?

Насправді про те, що відбувається у фотографії в контексті війни, дуже багато всього можна сказати. Це така, мені здається, реактивна фотографія. Є події, а з ними і біль, і травми. Хочеться цим поділитися і хочеться на це відреагувати. Моя фотографія не може бути не про війну, тому що я звідси, це також і моя травма. Навіть якщо я живу частково за кордоном, все одно я себе ідентифікую як українка, все одно це теж моя історія.

__wf_reserved_inherit
Фото Дар’ї Свертілової

Спочатку у мене теж був цей стан, який називають «провина вцілілого», бо я була не в Україні, а у Франції, коли почалася повномасштабна війна. І звісно, що у перші місяці я взагалі не могла знімати. Потім французька преса почала пропонувати мені якісь сюжети, пов'язані з Україною, це допомогло якось пережити той період. Перші пару місяців великої війни я фізично не перебувала в Україні, але спостерігала за діяльністю наших фотографів, як вони фіксували трагічні події. Я не розуміла, де моє місце в цьому контексті. Я поїхала в Україну влітку 2022 року, побачила деокуповану Київську область на власні очі.

Як і будь-яка трагічна подія, війна викликає сплеск у творчих сферах. Зараз дуже багато чого відбувається в мистецтві. Люди намагаються сублімувати трагедію. Те, що я бачу — у нас поки що немає дистанції. Через це поки що важко робити концептуальне мистецтво. Тому що для аналізу і рефлексії має пройти час. А зараз ми просто живемо у цьому всьому: кожен день тривога, і не знаєш, куди може влучити у наступний момент. Це, звісно, все дуже сильні переживання. Тому, на мій погляд, наше мистецтво і наша фотографія — переважно реактивні, вони фіксують реальність тут і зараз.

  • Де ви берете енергію, натхнення та мотивацію, аби мати сили продовжувати далі щось робити, діяти, творити?

Насправді я думаю, що це комплексне натхнення. Надихають люди навколо. Перебуваючи в Україні, я бачу на власні очі, що відбувається. Я себе асоціюю повністю з цим контекстом. Коли російська ракета влучила в «Охматдит», я побачила, скільки людей туди приїхало допомогти. Скільки людей долучилось. Це вражає. Всі це роблять, тому що не можна не робити. І насправді іноді дійсно дуже важко ментально. У мене були моменти, коли я думала, що тільки журналістська фотографія зараз має сенс, що все інше має меншу силу. А потім я згадую якісь моменти, коли до мене, наприклад, підходили люди й казали: «Я подивився фотографії студентів і вийшов зі сльозами на очах, тому що ці молоді люди… вони зараз в Україні». Або, наприклад, реакція на фотографію нашої військової Ганни Васик, яка була на афіші виставки в Бельгії. На світлині є маленький український прапор. Тоді люди підходили до мене і казали: «Розкажіть нам історію цієї жінки! Хто вона? Що з нею зараз?». Тоді я зрозуміла що можна говорити про війну «спокійними» фотографіями і це також ефективно.

__wf_reserved_inherit
Портрет Ганни Васик напередодні долучення до Української армії. Зараз Ганна бойова медикиня. Фото Дар’ї Свертілової

  • Чи є фотографія, яку ви хотіли б зробити? Яку ви мрієте зробити? І чому ця фотографія є мрією?

Перше, що мені спадає на думку: я дуже хочу зробити фотографії в Криму. Немає якоїсь конкретної такої картинки в голові. Про Крим я думала дуже багато разів з початку великої війни. Це місце, яке я асоціюю з дитинством. В моїй уяві воно літнє, сонячне, зелене, блакитне. У моїй голові це місце як Едем. Я розумію, що це не є правдою, тому що, по-перше, це уривки дитячого сприйняття. По-друге, що Крим змінився безумовно за ці роки. І я б дуже хотіла туди поїхати, коли ми повернемо Крим. Хотілося б просто познімати там. У мене немає якоїсь конкретної ідеї поки що, але я відчуваю, що мені б дуже хотілося зробити там фотографії.

__wf_reserved_inherit
Український режисер Мстислав Чернов. Фото Дар’ї Свертілової для українського Vogue.

Дар'я Свертілова — українська фотографка родом з Одеси, яка живе та працює між Києвом та Парижем. Закінчила магістерську програму з фотографії та відео в École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (Париж, Франція) у 2023 році. Фіналістка Palm Photo Prize 2022.  Інстаграм Дар’ї.

Матеріал створено за підтримки The Fritt Ord Foundation.

Про проєкт «Тимчасовий дім» (або «Гуртожиток»), реактивну фотографію під час війни, фотоосвіту у Франції, світлину мрії — про це та інше говоримо з новою учасницею Української асоціації професійних фотографів, одеситкою Дар’єю Свертіловою.

  • Дар’є, хто ви? Ким ви самі себе позиціонуєте?

Я себе позиціоную як фотограф, що працює на межі документальної та художньої фотографії.

  • З чого почалась ваша любов до фотографії?

Це довга історія. Я насправді цікавилась фотографією ще коли була підлітком. Я навчалася в середній школі, мені було 13 років. Тоді стали популярними дзеркальні камери. Хтось із моїх однокласників почав знімати, я подумала, що мені це теж цікаво. Я пішла у фотогурток в Одесі і почала робити портрети своїм однокласникам. Їм це теж подобалось і вони мене заохочували продовжувати далі, кажучи, що в мене добре виходить. І почалося все з цього. Потім у мене сформувалось таке невеличке ком'юніті в Одесі з двох подруг. Ми збиралися разом та говорили про проєкти, дивилися на роботи зарубіжних фотографів. Так тривало протягом навчання в старшій школі та під час студентства. Навчаючись на філології я усвідомила, що хочу надалі сконцентрувати свою увагу на фотографії й тому після навчання в Одесі вступила до Школи декоративних мистецтв у Парижі. Там я навчалася на факультеті «Фото та відео».

  • Тобто ми можемо сказати, що ви у переліку тих рідкісних українських фотографів, які мають профільну освіту?

Можна і так сказати (сміється).

  • Розкажіть про проєкт «Тимчасовий дім»? Коли ви його реалізовували і що хотіли цим сказати?

Я почала знімати серію «Тимчасовий дім» у 2019 році. На той момент я вже два роки навчалась у Франції. Все почалося зі спонтанної ідеї і експерименту. Я не знала, що ця ідея сформується у довготривалу фотосерію.

Перебування за кордоном дало мені розуміння, що може бути й інша фотографія. Тобто, коли я була в Одесі, я не мала такого доступу до певних виставок та книжок. У нас все одно трохи інший контекст. І мені здається, що перебування там дало і дистанцію, і розуміння, що ця тема може бути цікава не тільки мені. Коли я навчалася в Одесі, я не жила в гуртожитку і ніхто з моїх університетських друзів теж там не жив. Мені завжди хотілося туди потрапити, проте не було нагоди. Потім я повернулася з Франції на літні канікули в Одесу і в мене з'явилася така ідея. Я почала шукати когось, хто живе в гуртожитку. На той час я теж навчалася далеко від дому і вперше проживала досвід самостійного життя.

__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
Фотографії з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

Мені було цікаво, як цей етап дорослішання проживають студенти в Україні. Крім того, мені здається, що цей проєкт частково був рефлексією після подій на Майдані. Я навчалася на першому курсі, коли почалась Революція Гідності, і якраз студенти стали рушійною силою на Майдані. Мене це сильно вразило — як саме молодь відреагувала на те, що відбувалося в країні. І мені дуже хотілося показати молодих українців та українок: які вони різні і як вони живуть.

__wf_reserved_inherit
Фотографія з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

  • Як сприйняла ваш проєкт закордонна аудиторія?

Насправді гуртожитки є всюди. В Європі вони виглядають однотипно, здебільшого дуже охайні та мінімалістичні. Мені здається, що в українських гуртожитках більше еклектичності і якихось неочікуваних деталей. Ти ніколи не знаєш, на що ти натрапиш, в кімнатах або самих будівлях. І дійсно, що наші гуртожитки — це пережиток радянських часів. Тобто вони не особливо змінилися з тих пір, як їх будували. Зараз деякі гуртожитки оновлюють за європейським зразком, але більшість залишаються такими як були. Дуже помітно, що у студентів багато референсів американської чи європейської культури: музика, постери, написи англійською мовою і т.д. Тобто Радянський Союз вже в минулому, але десь на бекграунді він все одно присутній. Хочемо ми цього чи ні, це все одно частина нашої спадщини.

__wf_reserved_inherit
Фотографія з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

Для мене проєкт «Гуртожиток» найперше про людей. Він про студентів, про те, як вони обживають ці місця, облаштовують свої кімнати. І відгуки чула різні. Переважно позитивні. Але я спокійно ставлюся до того, що роботи не можуть подобатися всім. Одного разу — це було ще до російського повномасштабного вторгнення — один новинний угорський сайт запостив мою серію робіт. І там хтось написав коментар: «Ну це дуже романтизована картинка. Не вистачає там вбитих туалетів і тарганів». Це говорить про те, що саме таким звикли бачити наш східноєвропейський пострадянський простір. У мене не було мети естетизувати, але не було і бажання спекулювати на тому, як люди з закордону хотіли б бачити ці місця. Для мене гуртожитки про молодість, надії, мрії, романтику, дружбу, емансипацію, пошук себе. Все це важливіше за вбиті туалети.

__wf_reserved_inherit
__wf_reserved_inherit
Фотографія з проєкту «Гуртожиток» Дар’ї Свертілової

  • Розкажіть більше про вашу профільну освіту у Парижі? Чи не шкодуєте ви про цей досвід? Все-таки це навчання іноземною мовою, це великі зусилля, це сесії.

Місце, де я навчалась, має статус вищої школи, це школа мистецтв (державний заклад). Це не університет у класичному розумінні. Тобто для того, щоб вступити, я проходила конкурс. Вступ до цієї школи став подією, яка дійсно змінила моє життя, мені тоді був 21 рік.

Школа дала багато чого і негативного, і позитивного. Позитивне те, що я навчилася відстоювати свою точку зору. На початку навчання було багато випробувань, наприклад, коли викладач каже тобі, що ідея не працює, все неправильно, а як правильно, він не каже, бо, за його словами, я мала прийти до цього розуміння сама. Звичайно, серед труднощів і різниця у менталітеті. Проте цей складний досвід і багато випробувань там мене сформували. З позитивного: школа дала ком'юніті. Завдяки друзям-французам мені вдалося й інтегруватися, і водночас краще пізнати взагалі культурний контекст і зрозуміти, як влаштоване мистецтво фотографії у Франції.

__wf_reserved_inherit
Фото Дар’ї Свертілової

Так, це дуже класний досвід. Я не шкодую абсолютно. Взагалі навіть про першу освіту в Одесі теж не шкодую, тому що будь-яка освіта щось дає. Перша освіта в мене романо-германська філологія, я мала б бути викладачем або вчителькою англійської мови.

  • Як змінилась ваша фотографія під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну?

Насправді про те, що відбувається у фотографії в контексті війни, дуже багато всього можна сказати. Це така, мені здається, реактивна фотографія. Є події, а з ними і біль, і травми. Хочеться цим поділитися і хочеться на це відреагувати. Моя фотографія не може бути не про війну, тому що я звідси, це також і моя травма. Навіть якщо я живу частково за кордоном, все одно я себе ідентифікую як українка, все одно це теж моя історія.

__wf_reserved_inherit
Фото Дар’ї Свертілової

Спочатку у мене теж був цей стан, який називають «провина вцілілого», бо я була не в Україні, а у Франції, коли почалася повномасштабна війна. І звісно, що у перші місяці я взагалі не могла знімати. Потім французька преса почала пропонувати мені якісь сюжети, пов'язані з Україною, це допомогло якось пережити той період. Перші пару місяців великої війни я фізично не перебувала в Україні, але спостерігала за діяльністю наших фотографів, як вони фіксували трагічні події. Я не розуміла, де моє місце в цьому контексті. Я поїхала в Україну влітку 2022 року, побачила деокуповану Київську область на власні очі.

Як і будь-яка трагічна подія, війна викликає сплеск у творчих сферах. Зараз дуже багато чого відбувається в мистецтві. Люди намагаються сублімувати трагедію. Те, що я бачу — у нас поки що немає дистанції. Через це поки що важко робити концептуальне мистецтво. Тому що для аналізу і рефлексії має пройти час. А зараз ми просто живемо у цьому всьому: кожен день тривога, і не знаєш, куди може влучити у наступний момент. Це, звісно, все дуже сильні переживання. Тому, на мій погляд, наше мистецтво і наша фотографія — переважно реактивні, вони фіксують реальність тут і зараз.

  • Де ви берете енергію, натхнення та мотивацію, аби мати сили продовжувати далі щось робити, діяти, творити?

Насправді я думаю, що це комплексне натхнення. Надихають люди навколо. Перебуваючи в Україні, я бачу на власні очі, що відбувається. Я себе асоціюю повністю з цим контекстом. Коли російська ракета влучила в «Охматдит», я побачила, скільки людей туди приїхало допомогти. Скільки людей долучилось. Це вражає. Всі це роблять, тому що не можна не робити. І насправді іноді дійсно дуже важко ментально. У мене були моменти, коли я думала, що тільки журналістська фотографія зараз має сенс, що все інше має меншу силу. А потім я згадую якісь моменти, коли до мене, наприклад, підходили люди й казали: «Я подивився фотографії студентів і вийшов зі сльозами на очах, тому що ці молоді люди… вони зараз в Україні». Або, наприклад, реакція на фотографію нашої військової Ганни Васик, яка була на афіші виставки в Бельгії. На світлині є маленький український прапор. Тоді люди підходили до мене і казали: «Розкажіть нам історію цієї жінки! Хто вона? Що з нею зараз?». Тоді я зрозуміла що можна говорити про війну «спокійними» фотографіями і це також ефективно.

__wf_reserved_inherit
Портрет Ганни Васик напередодні долучення до Української армії. Зараз Ганна бойова медикиня. Фото Дар’ї Свертілової

  • Чи є фотографія, яку ви хотіли б зробити? Яку ви мрієте зробити? І чому ця фотографія є мрією?

Перше, що мені спадає на думку: я дуже хочу зробити фотографії в Криму. Немає якоїсь конкретної такої картинки в голові. Про Крим я думала дуже багато разів з початку великої війни. Це місце, яке я асоціюю з дитинством. В моїй уяві воно літнє, сонячне, зелене, блакитне. У моїй голові це місце як Едем. Я розумію, що це не є правдою, тому що, по-перше, це уривки дитячого сприйняття. По-друге, що Крим змінився безумовно за ці роки. І я б дуже хотіла туди поїхати, коли ми повернемо Крим. Хотілося б просто познімати там. У мене немає якоїсь конкретної ідеї поки що, але я відчуваю, що мені б дуже хотілося зробити там фотографії.

__wf_reserved_inherit
Український режисер Мстислав Чернов. Фото Дар’ї Свертілової для українського Vogue.

Дар'я Свертілова — українська фотографка родом з Одеси, яка живе та працює між Києвом та Парижем. Закінчила магістерську програму з фотографії та відео в École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (Париж, Франція) у 2023 році. Фіналістка Palm Photo Prize 2022.  Інстаграм Дар’ї.

Матеріал створено за підтримки The Fritt Ord Foundation.

Продовжувати читання

Фотоісторія
Dec 12, 2024
Про різну роботу людей в однаковій формі. Розмова з Павлом Петровим
Фотоісторія
Dec 6, 2024
10 фото листопада
Фотоісторія
Aug 9, 2024
Коли війна прийшла у Харків. Розмова з Георгієм Іванченком, Яковом Ляшенком та Олександром Магулою
показати всі фотоісторії

Наші партнери

Розповідаємо світові про Україну крізь призму фотографії.

Приєднуйся і підтримуй спільноту українських фотографів.

UAPP — незалежне обʼєднання професійних українських фотографів, покликане захищати їх інтереси, підтримувати, а також розвивати і популяризувати українську фотографію як важливий елемент національної культури.

Діяльність UAPP охоплює освітні, соціальні, дослідницькі та культурні ініціативами, а також книговидання.

UAPP репрезентує українську професійну фотографію в міжнародному фотографічному співтоваристві та є офіційним членом Федерації європейських фотографів (FEP) — міжнародної організації, яка представляє більше 50 000 професійних фотографів в Європі та інших країнах світу. 

Доєднатися і підтримати нас